Oktober 44, 659 mannen weggevoerd... slechts 48 keerden terug

Reis Normandië en Oradour 2006

Maandag 5 juni.
Om vijf uur ‘s ochtends vertrekt een groep van 61 personen uit Putten richting Normandië. Onderweg wordt een tussenstop gemaakt in Pont Audemer. De Koninklijke Nederlandse Brigade ‘Prinses Irene’ heeft een rol gespeeld bij de bevrijding van deze plaats. Er is weinig meer te zien. De gedenkplaat die herinnert aan deze gebeurtenis ligt in de tuin bij het gemeentehuis, echter het hek is in verband met Pinksteren gesloten, zodat wij er niet bij kunnen komen. Na de tussenstop wordt de reis hervat richting de Duitse begraafplaats La Cambe, waar 21.139 soldaten begraven zijn. Op dit kerkhof ligt onder andere Adolf Diekmann begraven. Diekmann is één van de officieren die betrokken is geweest bij de vernietiging van Oradour. Na dit bezoek vertrekken we richting Cherbourg, waar we de komende dagen zullen verblijven in hotel Campanile Cherbourg La Glacerie. Na een zeer voorspoedig verlopen reis komen we aan het eind van de middag aan in dit hotel. Na het indelen van de kamers en het opruimen van de bagage genieten we allen van een heerlijke warme maaltijd.

Dinsdag 6 juni.
Vandaag is het precies 62 jaar geleden dat de landingen in Normandië plaatsvonden. Op diverse plaatsen langs de landingsstranden zijn herdenkingen georganiseerd. Wij bezoeken deze dag Arromanches. Vanaf het uitzichtpunt boven de stad hebben we een prachtig uitzicht op de hier aangelegde kunstmatige haven. Ook wordt in het museum een film bezocht over de landingen. ’s Middags is er volop gelegenheid om in Arromanches rond te kijken. In de straten staan veel legervoertuigen opgesteld. De veteranen die in de stad lopen zijn graag bereid om in gesprek te gaan met de vele bezoekers en ook mensen van onze groep maken gebruik van de mogelijkheid om uit de mond van de mensen die het hebben meegemaakt de verhalen te horen. Bijzondere-, emotionele- en soms ook grappige verhalen. Na deze zeer geslaagde dag keren we terug naar het hotel, waar de rest van de avond wordt doorgebracht.

Woensdag 7 juni.
Vandaag bezoeken we als eerste de Amerikaanse begraafplaats bij Colleville-sur-Mer. Op deze indrukwekkende begraafplaats liggen 9.387 mannen en vrouwen ( 4) begraven. Drie personen op deze begraafplaats zijn gedecoreerd met de ‘Medal of Honor’. De bekendste van deze drie is Brigadier Generaal Theodore Roosevelt (zoon van president “Teddy” Roosevelt). Na dit bezoek reizen we naar Pointe du Hoc. Dit 12 ha. grote slagveld, in 1979 aan de Amerikaanse regering overgedragen, is bijna zo gebleven zoals dat op 8 juni 1944 werd achtergelaten, bomkraters, resten van bunkers en een aantal nauwelijks beschadigde bunkers. Na hier rondgekeken te hebben vertrekken we richting Sainte Mère Eglise. Dit plaatsje is met name bekend geworden door de parachutist die aan de kerktoren is blijven hangen. Ter herinnering aan deze gebeurtenis hangt er nog altijd een pop met parachute aan de kerktoren.

Donderdag 8 juni.
Vandaag wordt een bezoek gebracht aan Bayeux. Er is gelegenheid om de kathedraal te bezichtigen, het beroemde tapijt van Bayeux (over de slag bij Hastings) te bekijken. Op de terugweg naar ons hotel in Cherbourg rijden we langs de kust (Utah Beach). Iedereen geniet volop van het prachtige uitzicht over de kust.

Vrijdag 9 juni.
Vandaag verlaten we Normandië en reizen richting Limoges. De reis verloopt voorspoedig en we komen op tijd aan bij ons hotel, dat midden in het centrum van Limoges ligt.

Zaterdag 10 juni.
Vandaag wonen we de herdenking in Oradour Sur Glane bij. Na de kerkdienst en de gebruikelijke tocht door Oradour worden op de begraafplaats bij het monument de kransen gelegd. Namens Stichting Oktober 44 leggen A.Middel-Groothuis en H. Top de krans. Namens de regering van Frankrijk wordt een krans gelegd door premier De Villepin. Er is na de officiële plechtigheid voldoende tijd om het dorp en het museum te bezichtigen. Aan het eind van de middag reizen we terug naar ons hotel in Limoges.

Zondag 11 juni.
’s Ochtends is er gelegenheid om een kerkdienst te bezoeken. Een aantal van ons bezoeken de katholieke kerk, een grote groep bezoekt de l'Eglise Réformée. Men is van onze komst op de hoogte en de dienst is voor ons aangepast. Na een hartelijk welkom wordt de hele dienst voor ons in het Duits vertaald. Met het zingen van de liederen is ook rekening gehouden met ons bezoek, men heeft bekende liederen gekozen en in het liedboek is van de meeste liederen een Nederlandse vertaling aanwezig. Wat een gastvrijheid! Verder is er geen programma voor deze dag. Een ieder kan naar eigen invulling deze zondag invullen.

Maandag 12 juni.
We vertrekken ‘s ochtends vroeg richting Nederland. We hebben een lange reisdag voor de boeg. Als verrassing maken we een tussenstop in Parijs, waar een boottocht over de Seine op het programma staat. Deze stop in Parijs en de mooie boottocht wordt bijzonder door een ieder gewaardeerd. Na het passeren van de grens met Nederland wordt gestopt voor het afscheidsdiner. Hier nemen we ook afscheid van onze chauffeur Berend Withaar. Tegen 23.00 uur arriveren we op het kerkplein bij de Nieuwe kerk, waar 8 dagen geleden onze reis ook begonnen is. Na een mooie reis en een vermoeiende laatste reisdag nemen we afscheid van elkaar.